Zpět
23. týden - Charitativnmí koncert
Poprázdninový týden byl prostě poprázdninový. V pondělní kalamitní den nepřišlo několik dětí do školy, což v počtu 9 dětí ve třídě znamená mnoho. V češtině jsme mluvili o neohebných slovních druzích. Děti nechtěly prezentaci ode mě, že to zvládnou samy. To by bylo moc prima.
Z kontrolky na ohebné slovní druhy a základní gramatiku asi nemají všichni nejlepší dojem. Kaya a Klárka dlužily přednes básně Polednice. Klárka to vzdala rovnou, Kaya očekávám, že přijde sama. V dějinách jsme společně a pak každý sám zopakovali starověk - tedy látku ze 6. třídy. A pak jsme přemýšleli a psali úvahu o nově vznikající společnosti. Ztroskotání, pustý ostrov, třída 7.M bez učitelů, jak si poradíte? Kdo se ujme velení? Co uděláte jako první? Jak si rozdělíte práci? Jak budete řešit spory? Bylo to těžší, než to vypadalo. Pro Ondru bylo těžké být při samostatném psaní úvahy zticha a nechat ostatní pracovat. Chvilku jsme pak o tom diskutovali. Úvahu ale dokončila jenom Lucka. Ostatní ji přinesou ve středu.
K úvaze se ještě vrátím, protože diskuse pokračovala i na třídním sněmu. Kdo je ochotný postavit se do čela skupiny - třídy? Je vůbec nutný v takhle malém kolektivu vedoucí? Je ten, kdo stojí v čele ten, kdo je schopný a ochotný to dělat nebo spíš člověk, který má víc zodpovědnosti než ostatní a nechce v tom nechat celou skupinu? Je důvodem zvolit si vedoucího nutnost nebo pohodlnost ostatních členů skupiny? Proč bych se namáhal, když jsme si někoho zvolili? Ať to udělá on. Jak se v takové skupině komunikuje? Kdo je to charismatický člověk? Jak se dají slova využít i zneužít? Jak se dá slovy ovlivnit, namotivovat, posílit, pomoct, ale i ublížit, ponížit? Přemýšlet, než něco řeknu, a když se to nepovede, umět říct, že se mi to nelíbilo, že to takhle nechci, že mi to vadí a z druhé strany se umět omluvit. Pro někoho to byly obecné otázky, pro někoho zcela konkrétní témata.
Zdálo se, že téma zaujalo. V jednu chvíli to byl spíš můj monolog než dialog. Vypadalo, že poslouchají a vnímají. Co se ale děje v hlavách sedmáků, nevím. Třeba brzy poznám/me. Je potřeba vyřešit další třídní věci. Například finančně dořešit Krafárnu. Nebo redakční radu časopisu Větrník - stejně jako v každé jiné třídě. Podělí se o práci? Vezme si to na starost jeden nebo dvojice? Nebo to nikdo nebude chtít udělat a jeden se obětuje?
Mluvit, komunikovat, řešit, vysvětlovat. Je to víc než učení se gramatickým jevům.
Probíhaly také poslední zkoušky na benefiční koncert. A ten se podařil. Moc všem muzikantům děkuju.
Martina
Vaření i prezentace proběhly bez jediného zádrhelu.
Návštěva IC elektrárny Temelín se dětem líbila, dvě z nich by si podobnou práci dokízaly představit. Po návratu do školy jsme si vyslechly povedené prezentace z brožury Menu pro změnu a mohutně jsme o věcech diskutovali.
Dáša