Zpět

13. týden - Potkanky

Potkanky

Násobení desetinných čísel se nám podařilo úspěšně zakončit kontrolní prací, proto jsme se mohli vrhnout na dělení desetinných čísel pro začátek přirozeným číslem. V příštím týdnu nás čeká procvičování a počítání slovních úloh.

Ve fyzice a chemii jsme se vrátili k částicím a jejich vlastnostem v různých skupenstvích. Ukázali jsme si difuzi - pohyb částic v kapalině v závislosti na teplotě a vysvětlili a demonstrovali jsme osmózu, prozatím jenom jednoduše, bez složitých pojmů. V Bakalářích mají děti zapsaný „domácí úkol“ - najít podobný pokus na osmózu na youtube a ukázat nám ho ve třídě.

Henrieta 

Do naší třídy přibyly dvě další členky – dvě potkanky. Ondra už nezvládl čekání, až se ostatní domluví, minulou středu přesvědčil téměř celou třídu a šli si potkany zamluvit do zverimexu. V pondělí je přinesl. Už jsou i pojmenované.

V pondělí jsme s II. M dopovídali Krafárnu a ujasnili si, kolik arů pralesa za cca 4 000 vydělaných korun koupíme. Při gramatice jsme dokončili přídavná jména a děti (jako vždy některé) pracovaly na doporučených pracovních listech. Také jsme ale povídali nad svými rodokmeny. Teď nám visí ve třídě. Završili jsme lekce o Mezopotámii. Někdo si dal na pomůcce a prezentaci záležet a někdo to odbyl nebo rovnou vůbec neudělal. Středeční hodina byla zajímavá, protože tu byli naší páťáci a s nimi jsme ve skupinách četli jeden novinový článek, zatrhávali v něm, s čím souhlasíme a s čím ne a pak o něm diskutovali. Diskuse nám jdou.

Martina

Paní ředitelce jsme ve středu ukázali a komentovali výsledky měření teploty, osvětlení a koncentrace CO2. Děti měly několik dalších návrhů, co by mohlo být na škole vylepšeno, popř. co by ony samy mohly udělat. Bavili jsme se o lepším třídění odpadu, správném větrání, o tom, že máme ve třídě přetopeno. Chtěli jsme se sejít i s paní Zoubkovou kvůli používání palmového oleje, ale zatím jsme s ní mluvila pouze já a musela jsem pochopit, že nebýt palmového oleje, nedalo by se ve školní kuchyni uvařit. Každopádně jsem se také dozvěděla, že paní Zoubková pečlivě pročítá etikety a palmový olej jí není lhostejný. Věřím, že Matěj opravdu prověří, jestli tatranka palmový olej neobsahuje.

Při prezentacích jsem opět musela obdivovat sebedůvěru některých dětí. Přestože si nenapsaly ani čárku, jsou si jisté, že jim vše podstatné zůstane v hlavě a na svém přístupu nemíní nic měnit. Vojta tentokrát naopak zapisoval téměř každé slovo. Moc si přeji, aby mu to pomohlo.

Vrcholem týdne byl ovšem pátek. Ráno jsme se s dětmi dohodli, že půjdeme s DS do Domova Matky Vojtěchy. To jsme ani netušili, že cílem dnešní návštěvy je nazdobit s klienty perníčky. Zrychlený přesun byl moc příjemný. Už máme opravdu velké děti. Ve Vojtěše jsme se nejprve museli trochu rozkoukat. Naše děti nejsou na prostředí moc zvyklé, a tak zprvu nevěděly, jak začít. Podání ruky ale prolomilo ledy, a pak už všichni společně zdobili a ochutnávali. Jen Ondra se chudák trápil, ale zdá se, že projevil opravdu silnou vůli a neochutnal. Bylo krásné vidět, jak se Vojta pokouší při zdobení navázat rozhovor s jednou klientkou. Kubovi šla práce od ruky, Matěj pracoval i ochutnával, holky pomáhaly, kde se dalo. Než jsme odešli, holky přesunuly zbytky polevy do krabiček a kluci se postarali o nádobí. Na zpáteční cestu mezi sebe vzali malé děti, někdo jedno, někdo dvě, a šli jsme na autobus. Kluci se nakonec rozhodli, že půjdou pěšky, byli jsme ve škole rychleji, než holky autobusem. Před obědem jsme ještě zvládli dvě kontrolky.

Po podobně vydařené akci se mi vždy do mysli vkrádá otázka, co je důležitější? To, že budou děti vědět, jak se rozmnožují plži a kde leží Mekka, nebo to, že zvládnou pomoci staršímu i mladšímu, umí být trpělivé, naslouchat, postarat se, vcítit se do druhého, zkrátka není jim cizí a proti mysli pomáhat slabším a ještě mít z toho radost. Co je v životě důležitější? Na co je má škola připravit?

Dáša

webdesign by Lewest.cz