Zpět

Karnevalový

Tento týden jsme se kvůli nemocím scházeli v komornějším počtu...V pondělí jsme společně vyrazili na Sněm, po něm jsme se věnovali přípravě svačin a práci na pomůckách. Venku jsme se s dětmi z MŠ a i některými školními dětmi sešli u sochy dřevěného anděla, kde jsme společně zapálili svíčku Lence, rozmístili květiny a někteří i poslaly lodičku po našem vanovém jezírku. Odpoledne jsme strávili na karnevalu, který pro nás a montessori družinu báječně připravily děti z Mount Everestu. Bylo skvělé pozorovat, jak se deváťáci a deváťačky zhostili organizace, vedli hry, pouštěli hudbu. Moc za to děkujeme!
V úterý jsme se starali o třídu, děti se věnovaly pomůckám a na linii jsme si vyzkoušeli různé styly pohybu po elipse - jako cválající kůň, jako baletky, cval bokem a také chůzi po zpátku. Vypadá to jako snadný úkol, ale věřte, že to pro děti vůbec není jednoduché. Ve středu nám svačina přinesla výzvu v krájení zeleniny, každý si něco vyzkoušel a společně jsme si pak pochutnali. Děti se seznámily s některými jim novými pomůckami. na společné elipse jsme obtahovali hmatová čísla, Toník datum vyjadřoval zlatým perlovým materiálem. Také jsme pokračovali v různých způsobech chůze po linii, tentokrát ve velmi, opravdu velmi pomalé a přesné chůzi. Ve čtvrtek se většina dětí věnovala matematickým pomůckám. Dnešní den zahájily děti angličtinou se Sherri a dopolednem v terénu.
 
 
 
Předškolní děti:
V pondělí si i předškolní děti užily karnevalových radovánek, o kterém jsme si pak v úterý popovídali společně tak, abychom trochu i procvičili jazyk, vyvozování hlásek, rytmizaci slov a jiné. Ti, kteří nechodí na Sboreček pak ve středu vyrazili ven, kde se trochu rozhýbali a tvořili svou postavu v životní velikosti, jako skládačku z přírodnin tak, aby nezapomněli na žádnou část těla. Proběhly i řečové dovednosti.
Milí rodiče, rády bychom vás požádaly o spolupráci. Jak se dočtete i v našem Průvodci pro rodiče, děti by neměly do školky nosit hračky (výjimkou je plyšáček do spinkárny, případně po osobní domluvě nějaký talisman, který je pro dítě důležitý kvůli adaptaci, i když myslím, že v tuto chvíli není u nikoho třeba). Naše prostředí je prostředí Montessori, kam hračky jako takové nepatří. Dosud si děti nosily hračky do spinkárny, kde měly možnost si s nimi pohrát, než se převlékly děti, které se chystaly ke spánku, než začínáme se čtěním, nebo zpíváním. Poslední dobou ale často pozorujeme ,,předhánění se", kdo přinese ,,lepší, novější, modernější...." hračku. S hrou, která děti rozvíjí to moc společného nemá, často přinesené hračky naopak už svou podstatou svádí k silovým a násilným hrám, odvádí pozornost dětí od připravené činnosti. Montessori prostředí je prostor, kde děti učíme míru, a to jak vnitřnímu, tak vnějšímu. Proto u nás nepodporujeme ani ve volné hře hry na vojáky, střílení a zabíjení. Toho je kolem nás nadmíru a do našeho prostředí opravdu nepatří. Také se tyto hračky a sběratelské kartičky staly opět po nějaké době nástrojem ne úplně férových výměn, předmětem zajišťování si příslibů ,,kamarádství" , nástrojem k manipulaci. S dětmi o tom poslední dobou hodně mluvíme, ale rádi bychom v tom požádali i o pomoc od vás. Mluvíme s nimi o tom, že kamarádství vzniká jinak, než líbivou hračkou, nebo kartičkou, že jsou v životě důležitější hodnoty, než nejmodernější hračka a že se reálný život značně liší od toho, co zažívají postavy počítačových her. Výchova k míru v Montessori si dává za cíl změnit nebo zušlechtit znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty, kterými se snaží změnit myšlení lidí, jejich postoje a chování, které v první řadě způsobily nebo prohloubily násilné konflikty. Dává si za cíl transformaci budováním povědomí a porozumění, rozvíjením obav a výzvou k osobní a sociální akci, která lidem umožní žít, spojovat se a vytvářet podmínky a systémy, které aktualizují nenásilí, spravedlnost, péči o životní prostředí a další mírové hodnoty. 
 
Mahátma Gándhí řekl o Marii Montessori: 
"Opravdu jste poznamenala, že pokud máme dosáhnout skutečného míru na tomto světě a pokud máme vést skutečnou válku proti válce, budeme muset začít s dětmi, a pokud vyrostou v jejich přirozené nevině, vyhráli jsme. Nebudeme muset bojovat, nebudeme muset přijímat neplodná předsevzetí, ale půjdeme od lásky k lásce a míru k míru, dokud konečně nebudou všechny kouty světa pokryty tím mírem a láskou, pro kterou vědomě nebo nevědomě celý svět hladoví. “
 
Je nám jasné, že současná doba přináší řadu výzev a jsou věci, před kterými není snadné děti uchránit, ani jim je netajíme, ale prosíme - respektujte naše prostředí, ve kterém tyto věci nemají své místo. Děkujeme.

webdesign by Lewest.cz