Otázky, na které se ptáte

Čím se montessori systém liší od klasické výuky?

  • heterogenní třídy – v jedné třídě jsou různě staré děti – tzv. trojročí
  • maximální individualizace výuky – děti pracují podle svého tempa a rozhodnutí v rámci plánu daného průvodcem
  • velká možnost pohybu – děti nesedí jenom v lavicích, pohybují se po třídě, třídách, chodbách, kde mají pomůcky, literaturu a další pracovní stanoviště
  • děti cíleně od 1. třídy učíme plánovat, diskutovat, prezentovat před posluchači, komunikovat, především však nést odpovědnost za svou práci a chování
  • důraz na praktičnost – učení v terénu, mnoho exkurzí, cílené vedení žáků k výběru povolání ve 3. trojročí
  • nepoužíváme učebnice ani pracovní sešity, ale materiály, které mají v sobě zakotvenou samokontrolu
  • není stanovený rozvrh, učíme se po blocích, které trvají 1,5 – 2 hodiny, nezvoní u nás
  • spolupráce je pro nás víc než soutěž
  • hodnotíme slovně

Jaké bonusy má montessori systém oproti klasickému?

  • Vedení k samostatnosti, zodpovědnosti, schopnosti se domluvit, vyřídit si potřebné, vyhledat informace a přemýšlet o nich, zažít úspěch a ustát neúspěch, nebát se říct svůj názor a přijmout nesouhlas ostatních
  • Pestrost nabídek způsobu výuky i témat, ve kterých si děti najdou to své

 

Jaká negativa má montessori systém proti klasice?

Děti, které jsou nesamostatné, nedokážou se rozhodnout, čekají, že jim někdo řekne, co mají dělat, se mohou v systému ztratit. Klasická třída je pro takové děti čitelnější, jednodušší.

Pro učitele – průvodce - je obrovská práce naplánovat a zorganizovat výuku pro tři ročníky najednou tak, aby všechny děti mohly pracovat, našly vše potřebné a učitele potřebovaly co nejméně. Učitel – průvodce - si musí připravovat lekce pro menší skupinky dětí a takových lekcí je za den několik. Také je potřeba vše pohlídat, zkontrolovat, zaznamenat.

 

Kolik se platí a na co se peníze používají?

Zapsanému spolku Bezinka – Montessori škola rodiče formou daru platí 1000 Kč za měsíc. Peníze se používají na nákup vybavení Montessori tříd, spotřební materiál do tříd, vstupy na kulturní akce pro děti, platí se z nich také externí odborníci a rodilí mluvčí, asistenti v případě potřeby, částečně také adaptační kurzy a vzdělávání učitelů.

 

Jak se děti aklimatizují v běžné střední škole.

Naše bývalé žáky sledujeme - ať už jsou na víceletém gymnáziu nebo střední škole. V dotazníkovém šetření se jich ptáme, čím konkrétně jim byla montessori škola v Prachaticích přínosem a co jim zde chybělo. Všechny děti, o kterých víme, se aklimatizovaly rychle; drobnosti, které děti v dotaznících popsaly, diskutujeme s pedagogy a případně zavádíme.

 

Je systém vhodný pro všechny děti?

Systém Montessori je vhodný pro téměř všechny děti. Není vhodný pro děti s poruchou chování, pro děti s výraznou poruchou pozornosti, pro děti, které nejsou z domova vedené k zodpovědnosti a nemají žádné domácí povinnosti. Také pro děti zvyklé na odměňování za výkony.

Montessori systém není vhodný pro rodiče, kteří potřebují vidět známky, srovnávají své děti s jinými a nedávají důvěru našemu systému, nám ani dítěti.

 

Jaká je úspěšnost dětí z montessori tříd při přijímacích zkouškách na SŠ a víceletá gymnázia.

Úspěšnost je srovnatelná s dětmi z běžných tříd.

 

Musí děti pracovat doma, mají domácí úkoly?

Děti v 1. trojročí musí pravidelně procvičovat čtení, psaní, počítání. Také vytvářejí doma své vlastní prezentace. Děti ve 2.  trojročí vypracovávají hlavně své projekty, některé ale potřebují i procvičovat probíranou látku. Ve 3. trojročí kromě projektů je už samozřejmá domácí příprava, která je ale individuální podle schopností a potřeb každého žáka.

 

K čemu jsou dobré smíšené třídy?

Ve smíšených třídách děti zažívají pestré sociální role – jednou jako nejmladší, pak jako nejstarší. Samozřejmě se může učit jeden od druhého, což také velmi využívají. Probíhá-li výuka starších dětí v přítomnosti mladších, ty pak mimovolně učivo zaznamenají a snáze se ho pak učí. Při společném opakování si starší děti neustále opakují starší látku s mladšími dětmi.

Proč nemáte učebnice a pracovní sešity? A z čeho se děti učí a jak si látku procvičí?

Každá učebnice i pracovní sešit má svoji filozofii, svůj systém. Každé dítě ale potřebuje jiný systém, nemůžeme tedy mít učebnice a sešity pro všechny děti stejné. Učebnice i pracovní sešity ve škole používáme stejným způsobem jako další učební materiál např. encyklopedie, odbornou literaturu – jako zdroj informací.

Děti si novou látku zaznamenávají do sešitů, do tzv. Pouček nebo vytváří knížečky na dané téma. Procvičovat mohou na pracovních listech, kartičkách, počítači. Mnohé materiály k výuce děti mají také na společném mailu nebo na dohodnuté platformě.

Jak dítě ví, co se má učit, když nepoužívá učebnice?

Děti mají k dispozici týdenní a měsíční plán, který je závazný, lze ho ale individuálně přizpůsobit dětem i okolnostem. Dítě je také vedeno učitelem, který sleduje jeho pokroky v jednotlivých oblastech, inspiruje ho svými ukázkami a nabízí mu další možnosti zkoumání, nebo v případě potřeby ovlivňuje výběr další práce.

 

Jak je dítě donuceno učit se něco, co nechce, když nemá známky?

U učiva, které dítěti nepřipadá zajímavé, je důležité vysvětlit mu jeho smysl. Když dítě rozumí tomu, proč je důležité, aby něco umělo, naučí se to, i když ho to třeba nebaví. Žák u nás nemá volbu, že nic dělat nebude. Pokud si sám smysluplnou práci nevybere, nabídne mu nějaké alternativy učitel. Není tedy možné, aby nějakou klíčovou “povinnou” látku dítě vynechalo. Volnost má jen v tom, že si k ní může dojít vlastním tempem bez ohledu na tempo spolužáků.

 

Jak škola zaručí, že dítě bude umět v určitém věku to, co umět má?

Něco takového nezaručí žádná škola, všechny se o to jen mohou snažit. My – učitelé – průvodci   dětem učivo pouze nabízíme, motivujeme je k učení, ale naučit se to děti musí samy. Škola je povinna držet se Rámcového vzdělávacího programu, který je závazný pro všechny školy ČR. Ten cílí především na rozvoj klíčových kompetencí. Základní učivo např. z českého jazyka a matematiky děti nemohou minout – jsou povinné se daných lekcí – výkladu učiva zúčastnit.

 

Lze objektivně porovnat výsledky dětí z „klasických“ tříd a montessori tříd?

Ano, některé výsledky lze objektivně srovnat – viz statistika níže

Statistika

 

Je montessori systém vhodný pro nadané děti?

V montessori třídách máme několik nadaných dětí. Ty mají možnost pracovat na individuálních projektech, chodit na výuku do vyšších tříd a pracovat podle svých schopností individuálním tempem. Spolupracujeme s poradnou pro nadané děti Tábor.

Vyžaduje montessori systém větší zapojení rodičů?

Je nutné, aby rodiče četli týdenní zprávy, žákovskou knížku dětí, pravidelně se informovali na Bakalářích o prospěchu, chodili na generální sněm, třídní schůzky a konzultace. Budeme rádi, když budete navštěvovat akce, jako jsou besídky, kavárny, přednášky, vánoční trh, Betlém, zahradní slavnost. A určitě je dobré, když rodiče jako odborníci přijdou do školy dětem něco ukázat, přednést, pomoct udělat…

 

Vyskytuje s v motessori šikana?

V montessori třídách jsou děti stejné jako všude. Vyskytuje se tu vše, co na jiných školách, včetně šikany. Věříme ale, že systémem schránek důvěry, žákovského parlamentu, třídních sněmů, individuálními rozhovory s dětmi, vrstevnickými mediátory atd. můžeme takové jevy včas zpozorovat a řešit.

 

webdesign by Lewest.cz