Únor byl měsícem objevování a spolupráce.
Každé pondělí po Velkém sněmu k nám zavítají sedmáci z Montessori ZŠ, kteří si v rámci přípravy na budoucí povolání zkouší, jaké to je pracovat v mateřské škole. Děti je s radostí vítají a spolu s nimi si zkouší různé aktivity – od prohlížení a čtení knih až po pomoc při práci s montessori pomůckami. Je krásné sledovat, jak starší děti přirozeně vstupují do role průvodců a inspirují ty mladší.
V mateřské škole jsme si vyzkoušeli Valentýnskou poštu. Děti s velkým nadšením psaly a kreslily přáníčka, která jsme společně odnesli do místní valentýnské schránky. O několik dní později k nám dorazili valentýnští pošťáci a každé dítě obdrželo krásnou valentýnku!
Abychom si doplnili vitamíny, vymyslela průvodkyně Jana, že přinese z domova freshovač a nakoupila pomeranče. Děti si vyzkoušely, jak chutná čerstvě vymačkaná pomerančová šťáva. Nejprve pomeranče pečlivě omyly rozkrojily, poté je lisovaly a nakonec si pochutnaly na osvěžující šťávě. Byla to zajímavá zkušenost – děti mohly pozorovat proměnu ovoce, cítit jeho vůni a ochutnat rozdíl mezi džusem z obchodu a čerstvým freshem.
Dalším únorovým zážitkem byl také karneval, na který nás pozvaly děti ze školní družiny. Sešli jsme se na Velké sněmovně, společně jsme si zatančili, zasoutěžili a užili si veselé chvíle.
Poslední únorový týden proběhl v celé Montessori (MŠ i ZŠ) projektový týden, tentokrát na téma HISTORIE. V MŠ jsme se- na přání dětí- zaměřili na historii integrovaného záchranného systému (IZS). I když byly některé dětí i druhá průvodkyně nemocní, projektu se s velkým nasazením ujala Zuzanka Sedláková. Suplující průvodkyně Irena projektová setkání navíc obohatila svými osobními zkušenostmi – dětem povyprávěla o práci IZS, což přineslo projektu autentický rozměr. Děti si tak mohly lépe představit, jak se lidé zachraňovali dříve a jak to probíhá dnes. Věnovali jsme se přípravě, opakovali jsme si důležitá telefonní čísla, řekli jsme si, jaké mají jednotlivé záchranné složky „ochránce“, ukázali jsme si, jak vypadala vozidla i oblečení záchranářů dříve a nyní. V pátek děti projet ukázaly a představily na Velké sněmovně, kde bude i nějakou dobu vystaven, kdybyste se chtěli také podívat.
Během února jsme se v rámci matematických aktivit věnovali práci s perlovým materiálem, psaní číslic, práci se sčítací proužkovou tabulkou, díky kterému děti objevovaly vztahy mezi čísly a učily se základy sčítání. Kosmická výchova nás zavedla k tématu Vesmíru – děti skládaly sluneční soustavu, prohlížely si encyklopedie a knihy o Vesmíru a skládaly vlastní Vesmír. V jazyce se zdokonalovaly ve skládání slov z pohyblivé abecedy a mnoho dětí se posunulo k dalším pokusům o psaní. Také pomůcky z praktického života a smyslové výchovy jsou u dětí neustále ve velké oblibě.
Abychom ještě více podpořili čtenářskou gramotnost, rozhodli jsme se začít s předškoláky každou středu navštěvovat pobočku Městské knihovny Prachatice zde na Národce. S dětmi si prohlížíme knihy, které by nás mohly zajímat, radíme se s paní knihovnicí, půjčujeme si nějaké do MŠ. Z těchto knih potom čteme a nové příběhy si děti zaznamenávají do svého čtenářského deníku.
Únor skončil a my se společně těšíme na březen. Bude nás vítat již probouzející se zahrada, a čekají nás také pravidelné pondělní dopolední pobyty předškoláků ve třídách prvních trojročí. Předškoláci se postupně seznámí se všemi třemi třídami a jejich žáky, průvodkyněmi, a vyzkouší si, jak to ve třídách funguje.
webdesign by Lewest.cz