V nadcházejích měsících budeme psát samostatné práce a testy z učiva, které je již probráno, procvičeno a mělo by být upevněno ve znalostech a dovednostech žáků. Budu takto získávat známky pro objektivní hodnocení jednotlivců z hlavních předmětů na konci tohoto školního roku. Snažil jsem se vždy u nového učiva látku pečlivě vysvětlovat a procvičovat tak, aby si ji žáci mohli upevnit ve svých znalostech. Ne uvšech žáků se setkávám s pozorností, ochotou a pečlivostí při školní práci a společné spolupráci v hodinách při výkladu, procvičování a opakování učiva. U některých vázne i domácí příprava na výuku. Zde oceňuji účast dobrovolníků na nepovinném doučování. Mojí snahou bylo a je, poslat žáky do 6. ročníku s co nejlepšími nabytými vědomostmi. Zde ale musím upozornit, že k tomuto je zapotřebí učitel, který žákům předává vědomosti, znalosti a postupy při řešení a žák, který má zájem tto všechno přijímat a upevňovat.
V Čj se zaměřím na učivo, které by měly děti na konci 5. ročníku opravdu umět : vyjmenovaná slova, psaní -i- po měkkých souhláskách, psaní -y- po tvrdých souhláskách, psaní koncovek u sloves v minulém čase, psaní -i- ve slovesech v přítomném čase, určovat přísudek a podmět, vyhledat holé věty, psát správné koncovky podstatných jmen, umět časovat slovesa, umět skloňovat podstatná jména a přídavná jména, znát pravopis přídavných jmen tvrdých, měkkých a přivlastňovacích, určovat slovní druhy, umět psát předpony s - z, umět psát předložky s - z, umět určovat pády podstatných jmen, psaní velkých písmen u vlastních podstatných jmen atd.
V M by měli žáci umět pamětné i písemné počítání s přirozenými čísly většími než 1 000 000 (porovnávání, sčítání, odčítání), písemné násobení čísel, písemné dělení jednociferným i dvojciferným dělitelem, pamětné násobení i dělení mimo obor násobilky, dělení se zbytkem, násobení i dělení čísly 10, 100, 1 000 a 10 000, řešení rovnic i nerovnic, učivo o zlomkách, desetinná čísla a početní výkony, umět řešit slovní úlohy, převádět jednotky délky, hmotnosti, objemu i času, řešit úlohy přímé úměrnosti atd.
Vypadá to, že je učiva moc. Všechno toto se ale žáci od 3. ročníku opravdu učili a nyní potřebuji před přechodem na II. stupeň zjistit, kolik si vědomostí a znalostí v hlavách ponechali.
O těchto informacích ohledně testů všichni žáci již vědí.
Přeji Všem, aby v posledních měsících 5. ročníku vše zvládali s nejlepšími výsledky.
třídní učitel
webdesign by Lewest.cz